Skopírované do schránky
Facebook
Twitter
Skopírovať odkaz

Stabilizátor - viete ako pracuje?

Jednoduchý diel, ktorý vás bezpečne drží na ceste. Funkcia stabilizátora na aute.

Začneme poobzretím sa do histórie automobilov. Prvé automobily používali tuhé nápravy, ktoré mali veľa výhod, ale aj nesporné nevýhody. Na prvom mieste bola jednoduchosť konštrukcie podvozku. Autá boli relatívne ľahké a s malým výkonom, ktorý neumožňoval rýchle prejazdy zákrutami. Taktiež na rovnej ceste pri malej rýchlosti nebola jazda s takýmto riešením odpruženia nebezpečná. Lenže výkon stúpal s každým novým modelom auta a konštruktéri museli uvažovať nad bezpečnejším uchytením náprav a bolo treba použiť nový typ pruženia.

Stabilizátor

Poďme si priblížiť ako fungovalo tuhé uchytenie náprav. Kolesá boli prepojené medzi sebou a tak všetky nárazy absorbovali spolu. Pri prejazde zákrutami nepotrebovali stabilizovať, ale zároveň nehrozilo prevrátenie auta. Problém nastal, keď na rovnej ceste jedno koleso narazilo na prekážku, či už kameň, alebo výmoľ. Vtedy sa sila nárazu preniesla aj na druhé koleso a mohlo prísť k prevráteniu. Preto veterány na nerovnostiach nadskakujú a komfort jazdy je o dosť znížený.

V 50. rokoch 20 storočia prišla postupne na trh novinka v podobe priečneho stabilizátora. Jej vynález a zavedenie do výroby podnietili nové typy podvozkov a hlavne príchod nezávislého zavesenia kolies. Tak ako už názov sám napovedá, kolesá nie sú vzájomne nijako prepojené čo je vynikajúce na rovnej ceste, kde hladko auto prejde po nerovnostiach, ale nevhodné je to v zákrutách. Preto vznikol stabilizátor. Je to veľmi jednoduchý mechanický diel, ktorý prepojí kolesá cez skrutnú tyč. Je upevnený na každom zavesení kolesa a dokáže tlmiť nárazy a snaží sa kolesá vždy dorovnať do roviny.

Aké stabilizátory poznáme?

Najznámejší je klasický mechanický, kde pružná tyč je ohnutá do písmena "U" a cez stabilizačné tyčky pripevnená ku kolesám. Taktiež poznáme nastaviteľný stabilizátor, ktorý je vo veľkej miere využívaný v motoršporte, kde je potrebné nastaviť pretáčavosť a nedotáčavosť v zákrutách. Takýto stabilizátor je často využívaný aj v OFF Road a v SUV, aby bola zabezpečená optimálna stabilita v teréne a na ceste.

Poruchy stabilizátora

Stabilizátor je diel, ktorý má dlhú životnosť, ale predsa sa môžu objaviť poruchy a poškodenia. Keďže je to mechanický diel, ktorý je veľmi namáhaný, časom sa poškodia gumenné uchytenia, ktoré okrem zachytávania nárazov znášajú aj poveternostné vplyvy. Môže prísť k poškodeniu ložísk stabilizačných tyčiek. Spoznáte to podľa hluku, ktorý začnú vydávať. Vtedy je potrebné tieto tyčky vymeniť za nové.

U nás

U nás v COMCO.SK nájdete nielen všetko pre stabilizátory, ale aj takmer všetky náhradné diely pre váš automobil. Želáme vám bezpečnú, stabilnú a ničím nerušenú jazdu a pokojný návrat domov.


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É