NOVINKA - pre vybrané druhy tovarov môžete využiť doručenie na výdajné miesto Packeta. Cena 3,60€ pri objednávke do 50€, nad 50€ ZADARMO.
Skopírované do schránky
Facebook
Twitter
Skopírovať odkaz

Termostaty v aute - Ako fungujú

Úplne všetko o termostatoch v automobiloch.

Čo je termostat chladenia

Termostat je veľmi dôležitou súčasťou chladiaceho systému vozidla. Predstavte si termostat ako tajného hrdinu chladiaceho systému vášho auta, zázrak moderného inžinierstva, ktorý drží „srdce“ vášho vozidla - motor - v dokonalej rovnováhe. Tento šikovný malý prístroj neúnavne riadi tok chladiacej kvapaliny, zabezpečujúc, aby motor pracoval v deálnej teplote. Vďaka termostatu váš motor nie len šetrí palivo, ale tiež beží ticho a hladko, predlžujúc životnosť všetkých jeho dôležitých častí.

Obr. termostatu používaného v automobilových chladiacich systémoch.

Ako funguje termostat

Termostat je v podstate termicky riadený ventil, ktorý sa otvára a zatvára v závislosti od teploty chladiacej kvapaliny. Funguje na jednoduchom princípe rozpínania a zmršťovania, ktorý ovláda prietok chladiacej kvapaliny medzi motorom a chladičom.

Studený motor: Keď je motor studený, termostat je v zatvorenej pozícii. Vosková kapsula, ktorá obsahuje termo rozpínajúci sa vosk, je v tomto stave zmrštená a ventil termostatu zabraňuje prechodu chladiacej kvapaliny do chladiča. Chladiaca kvapalina tak cirkuluje iba v malom okruhu vnútri motora, čo pomáha rýchlejšie dosiahnuť optimálnu prevádzkovú teplotu.

Zahrievanie motora: Ako sa motor zahrieva, vosk vo voskovej kapsule sa začne rozpínať. Tento rozpínajúci sa vosk pôsobí na mechanizmus, ktorý postupne otvára ventil termostatu.

Optimálna pracovná teplota: Keď motor dosiahne svoju optimálnu pracovnú teplotu (často okolo 90°C), termostat je úplne otvorený. Rozpínajúci sa vosk už ventil udržiava v otvorenej pozícii, čo umožňuje voľný prietok chladiacej kvapaliny do chladiča, kde sa odovzdáva teplo do okolitého vzduchu.

Chladenie kvapaliny: Po prechode cez chladič je chladiaca kvapalina ochladená a následne je opäť cirkulovaná späť do motora, kde absorbuje prebytočné teplo a cyklus sa opakuje.

Obr 1. detailne znázorňuje termostat v motore auta, jeho fungovanie v zatvorenom a otvorenom stave a jeho hlavné časti- voskovú kapsulu pružinu a ventil. Demonštruje tok chladiacej kvapaliny cez motor a chladič

Obr. 2 zobrazuje ako termostat funguje pri rôznych teplotných podmienkach motora.

Nesprávne fungovanie termostatu

Ak termostat nefunguje správne (ak je stále otvorený alebo stále zatvorený), môže to viesť k problémom, ako sú prehrievanie motora alebo neefektívny chladiaci systém, ktorý nemôže udržať motor v optimálnej pracovnej teplote. To môže mať za následok zvýšené opotrebenie motora a znižovanie jeho životnosti.

Diagnostika termostatu:

Na overenie funkčnosti termostatu je potrebné vykonať viaceré kroky, vrátane zahrievania motora a merania teploty hadice spojenej s chladičom a termostatom. Ak je hadica studená, systém pracuje správne. Maximálna teplota termostatu by nemala presiahnuť 84 – 90 °C. Životnosť termostatu obvykle nepresahuje 100 000 km, a odporúča sa vykonávať pravidelné kontroly aspoň raz ročne. Vykonávanie týchto kontrol je najlepšie zveriť do rúk odborníkom.

Aké môžu byť poruchy termostatu:

  • Termostatové ventily fungujú nepravidelne.
  • Strata tlaku v chladiacom systéme.
  • Nedokonalé otváranie termostatových ventilov.
  • Nesprávne načasovanie otvárania ventilov.
  • Opotrebenie alebo poškodenie termo- citlivej zložky
  • Chybné fungovanie komponentov.
  • Opotrebenie alebo poškodenie kompresora.

 

Príznaky porúch termostatu:

  • Nedostatočné alebo nadmerné ohrievanie motora.
  • Zvýšená spotreba paliva.
  • Spotreba paliva prekračuje normu
  • Znížená efektívnosť motora.
  • Rozsvietenie kontrolky motora.

 

Príčiny porúch termostatu:

  • Vysoké vibračné záťaže.
  • Nestály chod motora.
  • Nepevné ukotvenie.
  • Nedostatočná hladina chladiacej kvapaliny.
  • Prítomnosť oleja v termostate.
  • Poruchy chladiaceho ventilátora.
  • Vysoký tlak v systéme.
  • Silné upchávanie systéme.

 

Výmena termostatu:

Porucha termostatu môže spôsobiť nadmernú spotrebu paliva, hlavne pri vykurovaní. Ak dôjde k zlyhaniu termostatu, jeho výmena je nevyhnutná. Náklady na výmenu nie sú vysoké, preto sa odporúča uskutočniť výmenu ihneď po zistení poruchy. Jedná sa o opravu, ktorú zvládne skúsený vodič. Oprava zahŕňa demontáž starého termostatu a odstránenie časti chladiacej kvapaliny, ktorú následne treba doplniť. Na záver je dôležité overiť funkčnosť chladiaceho systému na skúšobnej jazde. Vždy je však dobré postupovať opatrne pri manipulácii s časťami motora, najmä ak nie ste odborník na autá a ak si nie ste istí svojimi schopnosťami, navštívte servis.

Pre kúpu náhradných dielov navštívte náš e-shop kde ponúkame širokú škálu auto-dielov za výhodné ceny.

Kde v aute môžeme nájsť termostat ?

Termostat v aute sa typicky nachádza medzi motorom a chladičom a jeho presná poloha môže byť rôzna v závislosti od modelu a typu vozidla.

Tu je niekoľko bežných miest, kde sa môže nachádzať termostat:

  • Na konci chladiacej hadice: Často sa termostat nachádza tam, kde horná chladiaca hadica vychádza z chladiča a pripája sa k motoru. Toto umiestnenie je logické, pretože termostat musí regulovať prietok chladiacej kvapaliny do chladiča.
  • V blízkosti hlavy motora: Termostat môže byť tiež umiestnený blízko hlavy motora, kde môže priamo monitorovať teplotu motora a efektívne ovládať tok chladiacej kvapaliny.
  • V termostatovom puzdre: Termostat je často ukrytý v špeciálnom puzdre, ktoré je pripevnené k motoru. Toto puzdro je obvykle vyrobené z kovu alebo plastu a je viditeľné po odstránení chladiacej hadice.
  • V blízkosti vodného čerpadla: V niektorých vozidlách sa termostat nachádza v blízkosti vodného čerpadla, ktoré je kľúčovou súčasťou chladiaceho systému.

 

Obr. motorového priestoru auta,  kde sa zvyčajne nachádza termostat chladiaceho systému. Termostat je často umiestnený v hornej a prednej časti motora, blízko miesta, kde sa horná hadica chladiča pripája k motoru.

Ak chcete nájsť termostat vo vašom aute, je dobré sa pozrieť do servisného manuálu vozidla, kde by mala byť jeho poloha presne popísaná. V  novších a moderných vozidlách, najmä tých s pokročilými motorovými technológiami a systémami riadenia sa nachádzajú elektronické termostaty, ktoré sú vysoko efektívnou súčasťou chladiaceho systému, ktorý používa elektronické senzory a riadiace jednotky (ECU – Engine Control Unit) na presnejšiu reguláciu teploty motora.

Elektronické termostaty

poskytujú oveľa presnejšiu kontrolu teploty ako mechanické termostaty. Toto umožňuje motoru pracovať v optimálnejšom teplotnom rozsahu, čo zvyšuje efektivitu paliva a znižuje emisie. Vďaka elektronickému riadeniu môže termostat rýchlejšie reagovať na zmeny teploty, čím sa predlžuje životnosť motora. Môžu byť integrované s inými systémami vozidla, ako sú systémy na znižovanie emisií, čo umožňuje lepšiu celkovú výkonnosť vozidla.

Obrázok elektronického termostatu ukazuje detailný pohľad na vnútorné elektronické komponenty, senzory a obvody termostatu, vrátane elektronických prvkov, teplotného senzora a s ním spojeného káblovania.

NEZABUDNITE! Pri výbere termostatu je dôležité zvoliť typ, ktorý je kompatibilný s vaším vozidlom a spĺňa špecifické požiadavky vášho motorového systému. Výber konzultujte s odborníkom a riaďte sa odporúčaniami výrobcu vášho vozidla.

 

 

 


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É