Viete, ako sa správne starať o automatickú prevodovku?
Na čo nesmieme zabudnúť pri automatických prevodovkách
Čoraz viac automobilov v súčasnej dobe je vybavených automatickou prevodovkou. V našich končinách je to fenomén posledných rokov. Hlavne v USA je to zasa najrozšírenejšia prevodovka v osobných, ale aj v úžitkových automobiloch. Automatická prevodovka prešla dlhým vývojom, od trojstupňovej až po dnešné sedem a viac stupňové. Takisto sa menila konštrukcia a hlavne v posledných rokoch pribudlo veľa elektroniky, ktorá riadi celý chod prevodovky.
Aké typy automatických prevodoviek poznáme?
S hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu
Je to základná automatická prevodovka, ktorá bola prvá montovaná do automobilov a montuje sa dodnes. Má jedinečnú konštrukciu, kde namiesto klasickej spojky pracuje hydrodynamický menič krútiaceho momentu, ktorý pomocou tlaku oleja cez turbínu na obloženie umožňuje plynulý prenos hnacej sily od motora až na kolesá. Veľkou výhodou tohto riešenia je, že nemusíme na križovatkách radiť neutrál, stačí keď stlačíme brzdový pedál a pre rozbeh ho uvoľníme. Ak stojíme do mierneho kopca, auto nám nebude cúvať, aj keď máme volič prevodovky na písmene "D"
DSG
Koncern Volkswagen vyviinul alternatívu ku klasickej automatickej prevodovke v podobe dvojspojkového automatu. Ide o veľmi kompaktnú prevodovku, ktorej najväčšou prednosťou je nízka spotreba. Radenie je veľmi jemné, takmer nepostrehnuteľné. Je obľúbená medzi zákazníkmi a VW ju montuje do vozidiel všetkých koncernových značiek. V rôznych obmenách ju montujú aj iné značky do svojich vozidiel.
CVT
Automatická prevodovka CVT má odlišnú konštrukciu než klasický automat. Základom je variátor s remeňom. Prevodové stupňe sú radené plynule. Je to menej rozšírená prevodovka, ktorú výrobcovia automobilov až teraz v posledých rokoch viac montujú do najnovších modelov.
Robotizovaná prevodovka
Je to vlastne klasická manuálna prevodovka s elektronikou, ktorá ovláda spojku namiesto nás. Každé preradenie, alebo podradenie je ovládané elektronicky bez nášho zásahu, alebo s možnosťou manuálneho radenia. Nevýhodou tohto riešenia je dosť drsné radenie prejavujúce sa miernym trhnutím a náchylnosť celého systému na poruchy.
Ako sa správne starať o automatickú prevodovku?
Základom je pravidelná výmena oleja a fitra. Všeobecne sa odporúča meniť olej a filter každých 60 000 km pri bežnom používaní. Pri väčšej záťaži treba tento interval skrátiť. K výmene odporúčame použiť kompletné sady na výmenu oleja, kde je aj filter, olej, tesnenia a iné veci potrebné k výmene. Odporúčame použiť kvalitný olej do automatickej prevodovky. Od oleja veľa záleží, lebo je extrémne zaťažený a ako ho včas nevymeníme, môže prísť až k poškodeniu prevodovky.
V ponuke nášho eshopu COMCO.SK nájdete aj veľmi kvalitné prípravky na vyčistenie automatickej prevodovky od všetkých nečistôt a kondicionér do oleja, ktorý zlepšuje vlastnosti mazania a ochrany vnútorných častí. Tieto prípravky vyrába kvalitná nemecká značka Protec s bohatými skúsenosťami v tejto oblasti.
Prečítajte si tiež
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok
- Filtre a oleje
- Tuning auta na zraz - ako na to?
- Vodiči verzus cyklisti
- Kontrolujete pravidelne podvozok vášho auta?
- Aká pokuta vás môže čakať za dopravný priestupok?
- Lambda sonda: Ako funguje a prečo je dôležitá ?