Pridajte sa k nám. COMCO do svojho tímu v Trnave hľadá skladníkov a predajcov. Kliknite pre viac informácií.
Skopírované do schránky
Facebook
Twitter
Skopírovať odkaz

Zaseknutý brzdový strmeň

Čo treba urobiť, ak sa vám zasekne brzdový strmeň?

Brzdový strmeň je súčasťou brzdového systému vozidla. Konkrétne tvorí celok s brzdovým kotúčom. Jeho úlohou je pritláčať brzdové platničky ku kotúču a tak pomocou vznikajúceho trenia automobil začína postupne brzdiť. Brzdové strmene poznáme plávajúce a pevné. Rozdiel je v konštrukcii, kde v plávajúcom strmeni tlačí brzdovú doštičku z jednej strany piest a z druhej strany je doštička pritláčaná svorkou a závlačkou. Pevný brzdový strmeň pritláča brzdové platničky pomocou piestov z obidvoch strán. Každý automobil má svoj vlastný brzdový strmeň, ktorý bol navrhnutý konštruktérmi automobilu. Musí spolu s brzdový kotúčom byť pripravený na výkon motora použitého v aute a jeho váhu, aby bol dostatočne účinný.

Ako spoznáte, že brzdový strmeň nepracuje správne?

Automobil sa začne správať inak ako doteraz. Pri brzdení môže začať ťahať na jednu stranu, počas jazdy počujete neustály piskot od kolies, ťažšie sa rozbieha, alebo brzdná dráha sa predlžuje. Všetky tieto prípady majú spoločného vinníka a tým je zaseknutý brzdový strmeň. Čo to presne znamená? Brzdové platničky sa prestanú pohybovať smerom od kotúča, keď uvoľníte brzdový pedál, to znamená prehrievanie bŕzd. Platničky sa prestanú pohybovať smerom ku kotúču, tým pádom sa predlžuje brzdná dráha. Aké sú príčiny tejto poruchy?

Medzi bežné dôvody zadrhávania brzdového strmeňa patria:

  • Poveternostné vplyvy a nánosy špiny. Nahromadená špina zabráni voľnému pohybu piestov a vodiacich závlačiek. Vplyvom vlhka prichádza ku korózii, čo môže viesť k zadrhávaniu. Ak sú gumové puzdrá proti prachu poškodené, prach a špina sa dostane k piestu a závlačkám a znemožní ich pohyb. Zadrhávanie môže spôsobiť aj neskorá výmena brzdovej kvapaliny, ktorá je hygroskopická, preto sa v nej časom objaví voda a vedie to ku tvorbe korózie na závlačke a pieste.
  • Použitie nesprávneho mazadla, alebo ak strmeň neobsahuje vôbec žiadne mazadlo. Vždy používajte mazadlo odolné voči vysokej teplote. Pri nesprávnom mazadle môže prísť k rýchlemu vysušeniu a takisto môže prísť k poškodeniu gumových častí.
  • Starnutie gumenných častí. Poveternostné vplyvy spôsobujú starnutie, zvetrávanie ochranných gumenných častí, ktoré strácajú svoju pružnosť a prichádza k ich prasknutiu.
  • Opotrebovanie súčastí brzdového strmeňa. Všetky pohyblivé časti brzdového strmeňa sa časom opotrebovávajú. Pri poškodení ochranných gumenných dielov, vnikne špina dovnútra a môže zablokovať pohyblivé časti, alebo pôsobí abrazívne a časom vzniknú veľké vôle medzi jednotlivými dielmi, kvôli ktorým príde k vzpriečeniu a následne k zablokovaniu pohybu.
  • Nesprávna montáž. Ak sú závlačky nesprávne namontované, môže prísť k ich zohnutiu a tým pádom aj k zablokovaniu pohybu brzdových platničiek.
  • Brzdová kvapalina. Ak je brzdová kvapalina príliš viskózna, piest sa nemusí vrátiť do svojej pôvodnej polohy a brzdové platničky môžu zostať v polohe, keď neustále prichádza k ich kontaktu s brzdovým kotúčom. Okrem toho môžu polymérové alebo kompozitné piesty byť poškodené pri kontakte s nesprávnou kvapalinou.

 

Ako sa správne starať o brzdové strmene?

  • Pravidelne čistite a udržujte diely brzdového strmeňa namazané. Pravidelne vykonávajte kontrolu, najlepšie pri každom sezónnom prezúvaní pneumatík vizuálne skontrolujte brzdový strmeň, hlavne jeho gumenné, ochranné časti a v prípade prasklín, hneď vymeňte.
  • Pravidelne kontrolujte brzdovú kvapalinu. Má hygroskopicku vlastnosť, čiže časom sa v nej vytvorí isté množstvo vody, ktoré znižuje účinnosť brzdenia a môže spôsobiť koróziu kovových častí.
  • Používajte správne mazadlo. Špeciálne pasty proti ošúchaniu s obsahom medi alebo molybdénu sa väčšinou používajú na namazanie brzdových klinov, prítlačných pružín a vonkajšej strany brzdových platničiek. Keramické mazadlá sa odporúčajú použiť v uložení platničiek. Vodiace závlačky je potrebné namazať minerálnymi produktami určenými pre teploty od -45 °C do +180 °C. V ponuke sú aj univerzálne syntetické mazadlá vhodné na použitie pre všetky pohyblivé súčiastky brzdového systému. Pri údržbe systému je dôležité aplikovať iba malé množstvo mazadla do gumových puzdier proti prachu, aby sa mazadlo nedostalo aj na trecie obloženie. Takisto by ste mali zabrániť tomu, aby sa pasta proti ošúchaniu dostala na tesniace prvky.
  • Jazdite opatrne. Ak je to možné nebrzdite často, prudko a dlhodobo, lebo prichádza k neúmernému prehrievaniu a tým klesá účinnosť brzdenia a rýchlo sa opotrebovávajú brzdové komponenty.
  • Použite vhodný náter na brzdový strmeň. Takto ho ochránite pred koróziou a automobil dostane atraktívny, športový vzhľad.

 

O nás

U nás, teda v COMCO.SK vám ponúkame široký výber brzdových strmeňov, platničiek a množstvo náhradných dielov na takmer všetky automobily. Naša ponuka olejov uspokojí každého motoristu. Doplnky a autochémia vylepšia vzhľad každého štvorkolesového miláčika. Domáci, ale aj profi majstri určite ocenia špičkové náradie od renomovaných výrobcov.

 


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É