UPOZORNENIE: Aj počas lockdownu bude odberné miesto v Trnave otvorené v súlade s aktuálnymi nariadeniami vlády. Fungovať bude aj rozvoz po Trnave.
UPOZORNENIE: Dobrá správa, fungujeme bez obmedzení. Objednávky vybavujeme priebežne a bez zdržania.

Brzdové kvapaliny podľa DOT a ich použitie

Všetko o brzdových kvapalinách a rozdelení do tried.

Brzdová kvapalina je médium prenášajúce hydraulický tlak v brzdovom systéme a je zodpovedná za spomalenie a zastavenie vozidla. Musí mať špecifické vlastnosti, ako sú nízka stlačiteľnosť, stály bod varu, alebo odolnosť proti oxidácii. Šoféri a automechanici by mali pri výbere kvapaliny pamätať na správnu triedu DOT (Department of Transportation), ktorá určuje jej vlastnosti.

Brzdové kvapaliny – klasifikácia DOT

Klasifikácia kvapalín DOT je popísaná v norme FMVSS č.116 a v súčasnej dobe zahrňuje 4 typy kvapalín. Dôležité je, že špecifikácie nevyžadujú od výrobcov konkrétne chemické zloženie, ale iba definujú vlastnosti, ktoré má daná kvapalina mať. Najdôležitejšia z nich je minimálna hodnota „suchého“ a „mokrého“ bodu varu. Vzťahuje sa na nové výrobky (0 % vody) a výrobky, ktoré obsahujú 3,5 % vody objemovo.

Rozdelenie podľa tried DOT

DOT 3 – výrobky najčastejšie vyrobené z glykoletherov; minimálny suchý bod varu kvapaliny je 205°C a mokrý bod varu je 140°C.

DOT 4 – kvapaliny tiež vyrábané na bázi glykoletherov, ale s prídavkom boritanových esterov pre zvýšenie teploty varu; vďaka tomu sú ich vlastnosti lepšie ako vlastnosti kvapalín DOT 3 a sú počas prevádzky stabilnejšie; minimálny suchý bod varu kvapaliny je 230°C a mokrý bod varu je 155°C; v súčasnosti je to najbežnější používaný a doporučený typ brzdovej kvapaliny u bežných vozidiel.

DOT 5 – výrobky tohto typu boli pôvodne vyvinuté pre vojenské požitie, to znamená pre vozidlá, ktoré sa nemusia roky používať a nie sú udržiavané, ale ktoré musia byť v prípade potreby okamžite funkčné. Ide o kvapaliny, ktoré neabsorbujú vodu, takže sa ich vlastnosti (napr. bod varu) dlhodobo nemenia. Okrem toho sú vyvinuté na bázi silikónov.

V súčasnej dobe výrobcovia „civilných“ automobilov nepoužívajú silikónové kvapaliny ako prvú náplň svojich vozidel z dvoch dôvodov: nízka rozpustnosť vzduchu zpôsobujúca špongiovitý pocit v brzdovom pedály a nedostatok absorpcie vody vedie k tomu, že vlhkosť vstupujúca do systému spôsobuje koróziu, zamŕzanie pri nízkych teplotách, alebo vretie pri vysokých teplotách. Minimálny suchý bod varu kvapaliny je 260°C a mokrý bod varu je 180°C. Je treba si tiež uvedomiť, že kvapaliny DOT 5 nie sú miešateľné s inými typmi brzdových kvapalín.

DOT 5.1 – kedysi si mysleli, že stupeň DOT 5 ide dosiahnuť iba s kvapalinami na bázi silikónu. V súčasnej dobe sa však vyvíjajú zmesi na bázi glykoletherov s vhodnými prísadami, ktoré spĺňajú požadavky špecifikáce DOT 5. Preto sa pre rozlíšenie medzi dvomi chemickými zloženiami spĺňajúcimi špecifikáciu DOT 5 označujú také kvapaliny špecifikáciou DOT 5.1. Vďaka podobnému zloženiu sú miesiteľné s kvapalinami DOT 3 a DOT 4. Minimálny suchý bod varu kvapaliny je 260°C a mokrý bod varu je 180°C.

Vzhľadom k povahe a miestu ich práce musia mať brzdové kvapaliny špecifické vlastnosti. Medzi ne patrí mimo iného:

  • nízka stlačiteľnosť
  • konštantný bod varu
  • nízky bod tuhnutia
  • mazanie pohyblivých častí
  • kompatibilita s použitými materiálmi (hlavne tesnením)
  • antikorózna ochrana
  • odolnosť proti oxidácii

Informácie o tom, aká brzdová kvapalina by mala byť použitá pre dané vozidlo, nájdete v jeho používateľskej príručke. V prípade potreby môžeme postupovať tiež podľa pokynov výrobcu kvapaliny.

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É