Automatická prevodovka a zlozvyky pri jej používaní.

Myslíte si, že používate automatickú prevodovku správne?

Od začiatku éry automobilizmu je každé auto vybavené prevodovkou. Spočiatku to boli len mechanické prevodovky a až neskôr prišli automobilky s automatickou prevodovkou. K čomu slúži prevodovka asi každý vodič vie a taktiež asi každý vie, že prevodovka je poskladaná hlavne z ozubených kolies, ktoré zapadajú do seba  a vytvárajú jednotlivé prevodové stupne. Jednoducho sa to píše, ale je to pomerne zložitý mechanizmus. Nás teraz zaujíma automatická prevodovka, ľudovo nazývaná jednoducho automat. Je to navonok masívny komponent,, ktorý vo vnútri skrýva okrem ozubených kolies, brzdiacich pásov aj hydrodynamický menič krútiaceho momentu. Samozrejme sú aj iné konštrukcie automatických prevodoviek. O výhodách asi netreba písať, je to hlavne komfort jazdy a v niektorých prípadoch aj ekonomickejšia prevádzka automobilu. My vám teraz ukážeme hlavne zlozvyky pri používaní automatu.

Čo by ste nemali robiť keď používate automatickú prevodovku a rady ako ju správne používať.

Vo všeobecnosti si veľa ľudí myslí, že pri automatickej prevodovke stačí zaradiť, či navoliť "D" a o všetko ostatné sa postará automat. Nie je to pravda, hlavne ak chcete, aby vám automat čo najdlhšie vydržal bez poruchy.

  • Studené štarty. Hlavne v zimných mesiacoch, ale aj po chladnej noci je dobré, aby ste po naštartovaní nechali motor s prevodovkou ísť aspoň minútu na voľnobeh. Olej v automatickej prevodovke je hustejší a v chlade stuhne, preto sa ťažšie v studenom stave dostáva do všetkých častí prevodovky.
  • Rozbiehanie sa s automatickou prevodovkou. Hlavne pri silnejších autách to zvádza na efektné rozbiehanie. Ideálne je nerobiť to, ale keď predsa len to chcete skúsiť, tak majte stlačenú brzdu ľavou nohou a pravou pridajte viac plynu v režime "D" a potom pustite brzdu. Efekt sa určite dostaví, ale pamätajte, že tým trpí menič krútiaceho momentu. Určite nevytáčajte motor na voľnobehu a potom do toho zaradiť "D". Môžete vážne poškodiť brzdiace pásy a iné komponenty.
  • Zaraďovanie neutrálu počas čakania na križovatke. Áno, mnohí vodiči sa sťažujú, že auto pred nimi má počas čakania na križovatke stále rozsvietené brzdové svetlá. Lenže to je správne, lebo nie je dobré radiť neutrál počas čakania, pretože sú tým namáhané brzdiace pásy a iné diely v automate. Menič krútiaceho momentu je stavaný na to, aby počas státia stále pracoval.
  • Neustále stláčanie a púšťanie plynového pedálu. Toto je zlozvyk mnohých šoférov nielen s automatickou prevodovkou. Ideálne pre šetrný chod automatu je držať otáčky a rýchlosť na rovnakej úrovni. Vždy keď pustíte plynový pedál a potom znovu pridáte plyn príde k podradeniu prevodového stupňa a potom opäť k preradeniu naspäť. A toto nerobí dobre automatickej prevodovke, lebo pri ustálenej rýchlosti sa menič krútiaceho momentu "zamkne", to znamená, že sa vyrovnajú otáčky motora s otačkami prevodovky. Je to ideálny stav pre chod automatu. Pri každom podradení na nižší prevodový stupeň sa menič "odomkne", lebo sú iné otáčky motora a iné otáčky prevodovky, respektíve výstupného hriadeľa. Tým prichádza k zohrievaniu prevodovky a hlavne meniča. Menič krútiaceho momentu je najdrahšou súčiastkou automatickej prevodovky, tak sa ho snažte čo najviac chrániť.
  • Radenie do "P" počas pohybu auta. Nikdy to nerobte. Automobil musíte úplne zastaviť a až potom môžete preraďovať. Moderné automaty vám to ani neumožnia, ale staršie prevodovky nemajú takú ochranu. Pri zaradení do "P" sa kovová západka zasunie do ozubeného kolesa a tak znehybní celý automobil. Ak to urobíte počas pohybu auta, hrozí ulomenie západky a ulomený kus môže poškodiť prevodovku. A ešte jedna rada. Ak automobil nestojí na rovine, tak vždy zatiahnite aj ručnú brzdu, lebo západka nie je stavaná na váhu automobilu.
  • Vyraďovanie do neutrálu pri schádzaní z kopca. Vyvarujte sa toho, lebo aj tak nič neušetríte na palive a môžete poškodiť automatickú prevodovku. Moderné automobily vedia pri zaradenom rýchlostnom stupni odpojiť vstrekovanie a tak idete úplne zadarmo dolu kopcom.

 

Automatická prevodovka vám uľahčuje jazdu, nemusíte premýšľať nad radením prevodových stupňov, môžete si plnými dúškami užívať radosť z jazdy a prispieva tak aj k väčšej bezpečnosti. Nezabúdajte hlavne na výmenu oleja a filtra, ktoré sú pre automat životne dôležité. Ak máte radi svoje auto, tak olej v automate môžete meniť každých  40 000 km a automatická prevodovka sa vám odmení svojou dlhou a bezproblémovou prevádzkou.

O nás

U nás, teda v COMCO.SK nájdete náhradné diely na takmer všetky automobily, dokonca aj na veterány. Pravidelnú údržbu hravo zvládnete vďaka našej bohatej ponuke olejov a filtrov. Vonku svieti slniečko, nablýskajte svojho štvorkolesového miláčika pomocou kvalitnej autochémie. Máme pre vás zaujímavý tip. Špičková japonská kozmetika SOFT99. Je to to najlepšie na trhu čo môžete kúpiť na čistenie, leštenie a profesionálny detailing. Budete priam šokovaní z nablýskania vášho auta a jeho celkového ošetrenia. Máme pre vás aj zaujímavé doplnky. Pozrite si náš výber náradia. Určite si tam nájdete presne to, čo potrebujete.


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É