Katalyzátory v autách a ich budúcnosť

Aké sú katalyzátory, ktoré nám zabezpečia čistejšiu budúcnosť našej planéty?

Ovzdušie našej zelenej planéty je veľmi znečistené a čím ďalej je to horšie. Klimatické zmeny a ich dôsledky môžeme pozorovať v mnohých krajinách, ale aj celých svetadieloch. Ľudstvo sa našťastie začalo spamätávať a vrcholní predstavitelia štátov prijímajú opatrenia na zníženie znečistenia. Jedným z týchto opatrení je aj obmedzenie vstupu naftových vozidiel do veľkých miest. V súčasnosti nastal veľký boj proti všetkým automobilom so spaľovacím motorom. Ako zelená budúcnosť je pretláčaná čistá elektromobilita. Či je naozaj úplne čistá je na dlhú polemiku, nakoľko zdroje potrebné na výrobu elektriny a elektrických vozidiel nie sú ani zďaleka také čisté. My sa, ale teraz budeme venovať inej oblasti v čistote ovzdušia. Vrátime sa k automobilom so spaľovacím mootorm a k výpúšťaným emisiám.

Katalyzátor budúcnosti

Asi už takmer všetci viete, že na účinné čistenie výfukových plynov je využívaný katalyzátor. Stručné vysvetlenie činnosti tohto dielu je, že výfukové plyny vychádzajúce zo spaľovacieho motora prechádzajú cez sústavu zväčša keramických kanálikov, ktoré sú potiahnuté katalytickou vrstvou platiny, paládia a ródia. Pri teplote približne 800 °C prichádza ku chemickej reakcii, pri ktorej sú nebezpečné látky v plynoch menené na neškodné prvky, ako sú dusík, voda a kysličník uhličitý. Takéto katalyzátory sú používané už niekoľko rokov a v dnešnej dobe ich majú nainštalované všetky nové automobily. Problém je však v tom, že ak majú spaľovacie motory splniť veľmi prísnu normu EURO 7 nestačí na to bežný katalyzátor. Veľkým problémom pri čistení výfukových plynov je, že treba na to vysokú teplotu. Ovšem pri častých mestských štartoch motora nie je jednoduché dosiahnuť v krátkom čase potrebnú teplotu. Pri nízkej teplote je katalyzátor nefunkčný. Benzínový motor sa relatívne rýchlo zohreje, ale naftový motor známy svojou vysokou teplotnou účinnosťou sa zohrieva veľmi pomaly a práve on je zdrojom veľmi nebezpečných emisií. Riešením je zohriať katalyzátor podobne ako žhaviče vyhrievajú spaľovací priestor valca. S týmto nápadom prišla firma Vitesco. Jej vynález spočíva v tom, že ihneď po štarte motora je katalyzátor vyhrievaný, aby čo najskôr dosiahol pracovnú teplotu. Spotreba elektriny je nízka, sú to presne 4 kW. Toto riešenie je vynikajúce pre mild hybridy s 48 V technológiou. O tieto katalyzátory budúcnosti už prejavili záujem viaceré automobilky.

Už dnes je používaný účinný systém čistenia výfukových plynov SCR, selektívna katalytická redukcia. Je to systém, ktorý do prúdu spalín vstrekuje AdBlue, čiže močovinu. Takto pomáha katalyzátoru ešte viac vyčistiť výfukové plyny, aby sa von dostali už len neškodné zlúčeniny. Najnebezpečnejší je oxid dusíka NOx. Močovina, ktorá sa skladá z 32,5 % močoviny a 67,5 % destilovanej vody rozkladá v katalyzátore NOx na H2O a N2. Je to systém, ktorý sa používa v naftových autách a výraznou mierou prispieva k efektívnemu čisteniu výfukových plynov. Je to budúcnosť aj pre normu EURO 7.

My vidíme v automobiloch so spaľovacím motorom svetlú budúcnosť, Určite ešte nepatria do starého železa. Automobilky stále pracujú na tom, aby čistenie výfukových plynov dosiahlo takú úroveň, ktorá s prehľadom splní prísnu normu EURO 7.

O nás

U nás, teda v COMCO.SK máme pre vás náhradné diely pre takmer všetky automobily od svetoznámych výrobcov a nielen to. Oleje a filtre pre pravidelnú údržbu a na nablýskanie vášho miláčika vám ponúkame kvalitnú autochémiu a zaujímavé doplnky. Určite sa nezabudnite pozrieť na ponuku náradia, je tam všetko, čo vaša dielňa potrebuje.


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É