Slovenská vláda pletie nový bič na vodičov
Zmeny, ktoré nepotešia väčšinu šoférov.
V posledmej dobe sme si už akosi zvykli na nepríjemné správy, či novinky z mnohých oblastí života. Najviac rezonuje pandémia koronavírusu a s ňou spojené opatrenia. No tentoraz nepotešíme vodičov. Aj pre nich chystajú naši zákonodarcovia nepríjemné novinky. Zatiaľ sú v pripomienkovom konaní a keď sa k tomu všetci vyjadria a budú tieto pripomienky zapracované do návrhu, príde na rad vláda a jej schválenie návrhu zákona. Ste zvedaví, aké novinky návrh chystá? Prezradíme vám.
Maximálna povolená rýchlosť
Určite sa už väčšine vodičov stalo, že si neustriehli maximálnu povolenú rýchlosť a o niečo ju prekročili. Po novom bude prekročenie o viac ako 20 km/h v obci a mimo obce o viac ako 30 km/h považované za porušenie predpisov závažným spôsobom. A nejde len o rýchlosť. Po novom aj telefonovanie za volantom bude považované za závažné porušenie predpisov. Telefonovať vodič môže len s použitím "hands free". Zároveň sú navrhnuté aj zmeny v zákone o priestupkoch. Tieto zmeny umožnia správnemu orgánu prejednávať takéto priestupky v správnom konaní, kde môže byť uložená aj sankciu zákazu činnosti a ďalšie opatrenia ukladané pri závažnom porušení pravidiel cestnej premávky, napríklad preskúšanie odbornej spôsobilosti, alebo preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti.
Veková hranica vodičov
Ďalšou podstatnou zmenou v novom návrhu zákona je zníženie vekovej hranice potrebnej na vedenie vozidiel v kategóriách C, CE, D, DE. U nákladných vozidiel ide o zníženie z 21 rokov na 18 rokov a u autobusov z 24 rokov na 21 rokov. Výška veku potrebného na vydanie vodičského preukazu vychádza zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/126/ES. Práve na základe tejto smernice sa v roku 2013 zvýšil vek na vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE (veľké nákladné autá nad 7,5 ton a jazdné súpravy) z 18 rokov na 21 rokov a na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE (autobusy) z 21 rokov na 24 rokov. Teraz to chcú zmeniť znížením veku na pôvodnú hranicu spred roku 2013. K tomuto kroku pristupujú preto, lebo je nedostatok profesionálnych vodičov. Títo vodiči budú musiet byť vlastníkmi kvalifikačnej karty vodiča. Taktiež výučba bude u nich prísnejšia. Čo sa týka vodičov autobusov, budú mať obmedzenie do dovŕšenia 23 rokov také, že môžu jazdiť na linke len do 50 kilometrov. Toto zníženie veku vodičov umožňuje smernica Európskeho parlamentu a rady EÚ 2018/645. Podľa tejto smernice môžu členské štáty EU pristúpiť k zníženiu veku vodičov nákladných automobilov a autobusov. Využilo to už niekoľko členských krajín EU.
Rozšírenie platnosti vodičského preukazu "B"
Podľa návrhu nového zákona budú môcť držitelia tohto oprávnenia riadiť vozidlo aj nad 3,5 tony a to presne do 4250 kg. Je to ovšem podmienené tak, že vozidlo nad 3,5 tony musí byť hybrid, alebo úplne elektrické. Je to reakcia na vysokú váhu batérií v elektroautách. K tomuto kroku nás dotlačila pod hrozbou sankcií európska únia.
O nás
U nás, teda v COMCO.SK meniť nič nebudeme, lebo máme najlepšie ceny náhradných dielov. Kliknite si na nás a presvedčte sa. Okrem toho vám ponúkame široký výber olejov od preverených dodávateľov. Nezabudnite sa pozrieť na autochémiu a množstvo zaujímavých doplnkov. Každého domáceho majstra určite poteší špičkové náradie od renomovaných výrobcov.
Prečítajte si tiež
- Ako účinne odstrániť pískanie bŕzd?
- Vyspelé krajiny začínajú prichádzať k rozumu
- Vyvažovanie kolies, nepodceňujte to
- Zraz amerických áut máj 2023
- Tento rok slovenskí motoristi pocítia ešte jedno zdražovanie
- Automobil, to nie sú len náhradné diely, presvedčte sa sami
- F1 online v roku 2023
- Medzitým v Amerike
- Keď sa rozsvieti kontrolka oleja
- Kontrolka EPC - čo nám signalizuje?
- Kontrolka chladiacej kvapaliny svieti alebo bliká? Čo sa stane?
- Enzo Ferrari - meno späté so superšportovými autami
- Búračka s letnými pneumatikami v zime do iného auta? Čo teraz?
- Slovenský vodič 2023 - jeho radosti a starosti
- EGR Ventil. Ako funguje a aké sú príčiny jeho porúch?