Turbo, jeho funkcia a možné poruchy

Viete, akú má turbodúchadlo funkciu v motore?

Väčšina v súčasnosti vyrábaných automobilov je vybavených turbodúchadlom, ľudovo nazývaným turbo. Je to alternatíva k atmosférickym motorom. Pozrime sa trošku do histórie. Myšlienka podporiť spaľovanie zápalnej zmesy vo valcoch prúdom čerstvého vzduchu s kyslíkom vznikla prakticky na začiatku automobilovej éry. Gotlieb Daimler už vo svojich prvých automobiloch skúšal namontovať kompresor poháňaný od motora, ktorý tlačil čerstvý vzduch do valcov. No, ale žiaľ sa táto skvelá myšlienka neujala kvôli zložitosti motora. Neskôr v 20. rokoch minulého storočia sa objavili prvé turbá v motoroch lietadiel, kde zaznamenali veľký úspech. Vráťme sa ale do automobilového sveta. Prvé pokusy namontovať turbo do osobného automobilu prišli v 50. rokoch minulého storočia v amerike. Bolo to v čase, keď sa ľudia začali obzerať po menších modeloch áut s menšími motormi. Bola to značka Oldsmobile, ktorá ako prvá umiestnila turbo, alebo presnejšie čerpadlo vzduchu do svjho automobilu. Žiaľ, bol to úplný prepadák a preto už viac neboli montované. Neskôr americký automobilový priemysel prešiel znovu na atmosférické veľkoobjemové motory. V európe začala ako prvá automobilka montovať turbo značka BMW a to do svojho modelu 2002 v roku 1970. Odvtedy sa prepĺňanie turbom rozšírilo takmer do všetkých automobiliek celého sveta.

Ako turbo funguje?

V prvom rade treba rozlíšiť turbodúchadlo a turbokompresor. Turbodúchadlo je poháňané prúdom žeravých výfukových plynov, ktoré roztáčajú turbínu a tá vháňa vzduch s kyslíkom pod tlakom do spaľovacieho priestoru valca motora. Turbokompresor je poháňaný priamo rozvodom od motora. Je to mechanické zariadenie, ktoré pomocou turbíny tiež tlačí vzduch s kyslíkom do spaľovacieho priestoru valca motora. Čiže rozdiel je v spôsobe poháňania turbíny. Najčastejším riešením je použitie turbodúchadla. Princíp práce je ten, že z motora počas jeho práce vychádzajú nevyužité výfukové plyny. Tieto plyny sú nasmerované do turbodúchadla, kde roztáčajú turbínu a tá tlačí vzduch s kyslíkom do sacieho traktu valcov. Robí to pod určitým tlakom a podporí horenie zmesy vo valci. Palivová zmes je efektívne spaľovaná a za pomoci kyslíku dáva väčší výkon. Turbo je veľmi namáhaný diel po mechanickej stránke, ale aj po tepelnej stránke. Treba si uvedomiť, že výfukové plyny vychádzajú z valcov žeravé. Turbo je zvyčajne chladené motorovým olejom. Čiže obrovskou výhodou turba je pomerne vysoký výkon relatívne malého motora s malou spotrebou. Samozrejme spotreba sa zväčšuje priamo úmerne objemu motora.

Známym neduhom prepĺňania je takzvaná turbodiera. To znamená, že po rozbehnutí vozidla je potrebný istý čas na roztočenie turbíny a natlačenie vzduchu do valcov. Výrobcovia automobilov sa snažia tento nedostatok riešiť rôznymi spôsobmi. Zmenšujú samotné turbo, aby sa ľahšie roztočila turbína. Taktiež sa snažia vyrobiť dúchadlo z ľahkých materiálov, aby malo čo najmenší odpor pri roztáčaní. Ďalší zo spôsobov ako potlačiť turbodieru je ukrytý v elektronickom riadeni, keď elektronika na moment otvorí úplne škrtiacu klapku a potom ju zasa vráti do normálu.

Športové a závodné automobily používajú takzvaný Antilag Systém. Princíp funkcie je ten, že keď pustíte plyn a je potrebné, aby si turbo udržalo pracovné otáčky, kvoli rýchlej reakcii na pridanie plynu, vstrekne systém benzín do výfukového potrubia pred turbodúchadlom. V žeravom potrubí sa benzín vznieti. príde k explózii a tak je turbo udržiavané v stálej činnosti. Typickým vonkajším prejavom je streľba do výfuku, poprípade vystrelujúci plameň.

Poruchy turbodúchadla

Najčastejšou poruchou turba je poškodené ložisko. Pravdou je, že ložisko pracuje vo vysokých otáčkach pri vysokých teplotách. Známym prejavom je piskot vychádzajúci z turba. Ďalším problémom je netesnosť. Zasa si treba uvedomiť v akých podmienkach turbo pracuje. Nebezpečným následkom netesnosti je vniknutie motorového oleja do turbíny a jeho možné vzplanutie. Ak spozorujete kvapkajúci olej z turbodúchadla, treba čo najskôr navštíviť servis a dať turbo prekontrolovať a opraviť.

Jedna rada na záver

Keď jazdíte na dlhšie trasy s automobilom vybaveným turbodúchadlom, treba po zastavení nechať pár minút bežať motor na voľnobehu, aby turbína spomalila a počas tejto doby je turbo chladené olejom. Predĺžite tak životnosť tomuto nie lacnému dielu.

O nás

U nás, teda v COMCO.SK nájdete nielen všetko potrebné pre turbodúchadlá, ale aj veľké množstvo náhradných dielov pre takmer všetky automobily, dokonca aj pre veterány. Na pravidelnú údržbu máme pre vás široký výber filtrov a olejov a na nablýskynie karosérie kvalitnú autochémiu a zaujímavé doplnky. Každý dobrý majster si rád pozrie našu ponuku náradia.


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É