Veľký brat EU - čo vie o tebe a tvojom aute
Ak si myslíte, že nové auto je čisto vaše súkromie, tak ste na omyle.
Ešte sme si poriadne nevydýchli od praktík sledovania v komunistickom režime a už nás ústredný výbor európskej únie zase sleduje a pokúša sa určovať aj to, koľko krát za minútu je povolené sa nadýchnut. Jednoducho, najvyšší predstavitelia EU chcú o nás vedieť úplne všetko. Ideálne by bolo, keby sme nosili špeciálny náramok, ktorý by o nás odosielal všetky, úplne všetky údaje do centrály EU. Tak ďaleko sme sa našťastie ešte nedostali. Ale predsa len niečo EU už legálne u nás sleduje.
Čo všetko kontroluje EU na nových automobiloch?
Myslíte si, že po kúpe nového automobilu ste úplne slobodní? Nikto vás nemôže kontrolovať, lebo auto je predsa vaše? Tak to ste na veľkom omyle! Už v novembri v roku 2018 schválila európska únia, respektíve si priamo vynútila sledovanie reálnej spotreby paliva a množstvo vypúšťaných emisií CO2. V podstate ide o skutočne rozsiahly systém nazývaný OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring). Povinnosť odosielať údaje o spotrebe sa týka všetkých novohomologizovaných automobilov od januára 2020. Prístup k týmto údajom má EU od januára 2021. Netýka sa to starších automobilov, nakoľko nemajú nepretržitý prístup k internetu. Je už na každej automobilke, ako to vyrieši, ale jedno je isté, že EU vie o každom novom aute akú má reálnu spotrebu a tým aj skutočné emisie. K tomuto kroku pristúpila EU aj preto, lebo automobilky uvádzajú nepravdivú, nereálnu spotrebu, ktorú je možné dosiahnuť len v laboratórnych podmienkach, ale nie v bežnej premávke. Ešte horšie sú na tom hybridy a plug-in hybridy. Pri nich výrobcovia sľubujú rekordne nízku spotrebu, ktorú ani omylom nikdy nedosiahnete. A o to práve slávnej EU ide, aby si našla bič na automobilky a mohla ich poriadne sankcionovať za nadmernú spotrebu a tým pádom aj vysoké emisie. Výrobcovia automobilov sa proti tomuto rozhodnutiu bránili, pretože nevedia nijako ovplyvniť štýl jazdy vodiča, ale nepomohlo.
Ale to nie je všetko. Európska únia vie a bude vedieť o vašom vozidle toho omnoho viac ako si myslíte. Od polovice mája 2022 vstúpi do platnosti nariadenie EU montovať do nových automobilov takzvanú čiernu skrinku EDR (Event Data Recorder). Od 6. júla ju budú musieť mať povinne všetky novohomologizované osobné a nákladné automobily. Od roku 2024 ju už budú musieť mať všetky predávané, nové automobily. EDR je relatívne malé zariadenie vybavené pamäťou a mikroprocesorom, ktoré ukladá viacero informácií o aktuálnej prevádzke vozidla a v prípade havárie má uložené dáta tesne pred nehodou, ktoré pomôžu zistiť správnu príčinu havárie. Ideálna predstava úradníkov v EU je, aby od roku 2050 pri dopravných nehodách nezahynul ani jeden človek.
Čo všetko prezradí čierna skrinka EDR po nehode?
- rýchlosť vozidla v rozpätí 0 až 250 km/h
- stupeň otvorenia škrtiacej klapky (stlačenie plynového pedálu)
- brzdenie do 5 sekúnd pred nárazom
- pohyby volantu
- zmeny pozdĺžnej a priečnej rýchlosti počas zrážky
- stav bezpečnostných pásov (zapnuté / nezapnuté)
- otáčky motora
- aktivácia systému ABS
- uhol sklonu vozidla
- prevádzka stabilizačného systému (napríklad ESP)
- aktivácia airbagu
- stav polohy predných sedadiel (ak mohli ovplyvňovať rozhodnutie počítača aktivovať airbag)
- stav indikátora systému monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) v sekunde pred nehodou
- činnosť tempomatu
- stav aktívnych asistenčných systémov vodiča (napr. systém udržiavania v jazdnom pruhu)
Tieto údaje pomôžu vyšetrovateľom nehody presne spoznať, čo robil vodič s automobilom tesne pred haváriou. k údajom sa servisný technik dostane len po odmknutí vozidla, aby neprišlo k zneužitiu dát. Taktiež systém neukladá do pamäti VIN číslo vozidla.
O nás
My v COMCO.SK vás určite nesledujeme, sledujeme len naše ceny, aby boli vždy najnižšie. U nás nájdete obrovský výber kvalitných náhradných dielov. Nezabúdajte na pravidelnú údržbu, ktorú hravo zvládnete s našou ponukou olejov a filtrov. Ak chcete, aby sa vaše auto krásne lesklo a aby interiér bol čistý a voňavý, pozrite si výber kvalitnej autochémie a zaujímavých doplnkov a osviežovačov. A nezabudnite sa pozrieť na špičkové náradie od renomovaných výrobcov.
Prečítajte si tiež
- Diaľničná známka, 6 rád a prečo to bez nej vyjde draho
- Hlava motora: čo by ste mali vedieť
- Krok za krokom: Ako naštartovať auto cez káble
- Kontrola autobatérie pred zimou
- Intercooler: 4 najčastejšie poruchy a problémy
- Staráte sa o podvozok auta?
- Ako vybrať autobatériu
- Pokuty zo zahraničia
- Pokuty strašia a tak skoro to neskončí. Ktoré sú to?
- Vodičský preukaz na SUV?
- Stabilizátor - viete ako pracuje?
- Na výkonné superšporty budete potrebovať nový vodičský preukaz
- JLM špičková značka aditív v našej ponuke
- Alternátor a jeho poruchy
- Chcete ušetriť za palivo na dovolenku?