Vyspelé krajiny začínajú prichádzať k rozumu
Zisťujú, že nie je všetko tak ako diktovali voľakedy politici.
Benzín a nafta. Dva ropné produkty, ktoré pozná automobilový svet od samého začiatku rozvoja automobilizmu. Na začiatku to boli viac menej predchodcovia dnešných palív, ale to boli začiatky a postupne prišlo k vývoju aj v tejto oblasti. Menili sa technológie spracovania ropy a hlavne sa menili požiadavky výrobcov automobilov na kvalitu a zloženie týchto palív. Ešte aj dnes jazdí dosť áut na olovnatý benzín, ktorý už relatívne ťažko zoženiete. My vám teraz napíšeme o súčasných palivách a o ich zložení.
Biopalivá súčasnosti
Pár rokov dozadu bolo veľkým hitom používanie biopalív. Benzín a nafta s prídavkom biozložiek, ktoré mali podľa predstáv hlavne zelených politikov priniesť čistejšiu budúcnosť a lepšie dýchateľný vzduch. Zámer veľmi šľachetný, ale tak ako všetko okolo zelenej budúcnosti pritiahnutý za vlasy. Samozrejme, že politici nepočúvali odborníkov a nasilu presadili používanie takýchto palív bez ohľadu na predpokladané výsledky. Až teraz vychádza najavo, že biopalivá nie sú 100 % riešením na čistejšie ovzdušie. Nielenže ich výroba je drahá, ale automobily neprodukujú menej škodlivín. Je pravda, že niektoré zložky emisií sa znížili, ale stúpli zasa iné súčasti výfukových plynov. Na výrobu biozložky sa používajú potravinárske plodiny, ako je repka olejná, či kukurica, ktoré sú naročné na živiny a preto vyčerpávajú pôdu. Celkovo spracovanie týchto plodín od siatia až po finálnu výrobu biozložky je ekonomicky dosť náročné, preto ich pridávanie do palív zvyšuje ich cenu, ale vplyv na životné prostredie je veľmi malý.
V nemecku chcú bio zložky prvej generácie úplne zakázať a presadzujú druhú generáciu, kde je bio zložka vyrábaná z odpadu, napríklad z biomasy. Vo švédsku, v krajine, kde zelená budúcnosť je na prvom mieste znížia od budúceho roku podiel biozložky v palivách a tým znížia ceny benzínu a nafty. Je to reakcia švédskej vlády na vysokú infláciu. Takto sa snažia pomôcť svojmu národu v ťažkých časoch. Nečakaný krok urobili švédi aj v oblasti elektrických automobilov a zastavili dotácie na tento druh prepravy.
Ako je to u nás?
Od roku 2020 je u nás povinnosť predávať na čerpcích staniciach palivá so zvýšeným podielom biozložky. Benzín má označenie E10 a nahradil E5. Vzhľadom na to, že nie všetky automobily, hlavne staršie ročníky môžu používať takýto benzín, je v predaji aj pôvodný benzím formou prémiového paliva s vyšším oktánovým číslom a tým pádom aj s vyššou cenou.
Nech už tankujete akékoľvek palivo, tím COMCO.SK vám želá veľa bezpečných kilometrov a pokojnú jazdu.
Prečítajte si tiež
- Snehové textilné reťaze?
- VW GOLF GTI Ikona športových hatchbackov
- Pes a mačka v aute
- Koľko stojí diaľničná známka v roku 2025?
- Audi Quattro je epicky legendárne
- Legendy DTM: Mercedes-Benz vs. BMW
- Namiesto angličáku vrak? Not wheels prichádza.
- Niki Lauda a jeho život legendy formule 1
- Brzdové kotúče a bezpečnosť
- Turbo a kompresor - výkon nado všetko
- Tyčky stabilizátora ako naši pomocníci
- EGR Ventil ako kámoš aj potiažista
- Momentový kľúč je kľúčový
- Eznamka.sk - kde sú diaľničné známky doma
- Celoročné pneumatiky po celý rok