• Zotrvačník a jeho úloha v prevodovke automobilu

Zotrvačník v aute

Jeho úloha v prevodovke automobilu. Zotrvačník pomôže, ale aj potrápi.

Teraz vás vrátime do detských čias. Určite si spomínate na klasické socialistické plastové autíčka so zotrvačníkom. Spomeňte si, ako ste autíčko rozbehli, pustili a ono išlo istý čas samé dopredu. Malo to aj svoj charakteristický zvuk. No a tí zvedavejší z vás to autíčko aj rozobrali. Na podvozku bolo niekoľko ozubených koliesok, ale hlavne tam bolo jedno väčšie, ťažšie, kovové koliesko. No a to bol ten zotrvačník, ktorý keď sa roztočil, tak istý čas dával do pohybu celé autíčko. Niečo podobné je aj v automobiloch, dokonca to má aj podobnú funkciu.

Zotrvačník

Zotrvačník vyrovnáva nerovnomerný pohyb kľukového hriadeľa. Zvyšuje moment zotrvačnosti kľukového hriadeľa. Za normálnych okolností je rotácia kľukového hriadeľa nepravidelná. Je to spôsobené periodickou prácou piestov a kľukového hriadeľa u štvortaktného motora. Vďaka zotrvačníku je táto nepravidelnosť vyvážená a motor má hladký chod. Okrem toho je zotrvačník dôležitý pri štartovaní, nakoľko je prepojený so štartérom a spojkou. Štartér vysunie pastorok do zubov zotrvačníka, roztočí ho a tak dá do pohybu celý motor. Zotrvačník zvyčajne tvorí pevnú časť vozidla, ktorá má dlhú výdrž. Mal by slúžiť po celú dobu životnosti vozidla. Pri dvojhmotnom zotrvačníku prichádza časom k opotrebovaniu pružných elementov vplyvom vibrácií, ktoré zachytávajú. Presná životnosť zotrvačníku sa nedá s určitosťou napísať, nakoľko na ňu vplýva viacero faktorov. V prvom rade je to štýl jazdy vodiča. Zotrvačník veľmi trpí, ak šofér jazdí na nízkych otáčkach kvôli úspore paliva. Taktiež príliš vysoké otáčky mu nerobia dobre, ale ani prudké púšťanie spojky. Vo všeobecnosti platí, že pri každej výmene spojky by mal byť prekontrolovaný aj zotrvačník a v prípade viditeľného poškodenia vymenený. Je to náročná operácia na prácu, ale aj ekonomicky.

Ako viete, že je zotrvačník poškodený?

Tých prejavov poškodeného zotrvačníka je viac. V prvom rade sa prejavuje poškodenie hlukom, priam buchotom od motora. Motor začne nepravidelne pracovať a pri radení prevodových stupňov je vždy počuť buchotavý zvuk. Ak je poškodený zotrvačník, môže prísť k jeho prehriatiu a môže poškodiť spojkové ložisko. Výmenu by ste nemali odkladať, lebo postupne hrozí poškodenie iných drahých komponentov motora.

Ako chrániť zotrvačník?

Hlavne treba jazdiť podľa triezveho uvažovania. Netreba šetriť palivom za každú cenu a kvôli tomu trápiť motor v nízkych otáčkach. Nejde len o neprirodzené namáhanie zotrvačníka, ale aj celého motora. Príliš nízke otáčky spôsobujú nadmerné usádzanie karbónových usadenín na ventiloch, čo má veľmi nepriaznivý vplyv na chod a životnosť motora. Taktiež nerobí dobre zotrvačníku ani príliš agresívny štýl jazdy. Prudké rozjazdy, jazda v neustále vysokých otáčkach nadmerne namáha zotrvačník a hlavne u dvojhmotných zotrvačníkov sú príliš namáhané tlmiace elementy. Vždy treba pamätať na to, že výmena zotrvačníka je veľmi ekonomicky náročná operácia.

O nás

Kliknite si na nás, teda na COMCO.SK a dostanete sa do sveta nielen zotrvačníkov, ale aj náhradných dielov na takmer všetky automobily, dokonca aj na veterány a americké automobily. Pravidelná údržba si vyžaduje výmenu nielen oleja, ale aj filtrov. Naleštiť automobil bude pre vás hračka s našou autochémiou a dokonca máme pre vás aj prémiovú špičkovú japonskú autochémiu od SOFT99. Máme množstvo zaujímavých doplnkov, ktoré pomôžu, ale aj potešia. Moderná dielňa má kvalitné náradie. Pozrite si náš široký výber náradia a určite si vyberiete.


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É