Pridajte sa k nám. COMCO do svojho tímu v Trnave hľadá skladníkov a predajcov. Kliknite pre viac informácií.
Skopírované do schránky
Facebook
Twitter
Skopírovať odkaz

Enzo Ferrari - meno späté so superšportovými autami

Legenda v automobilovom svete, ale bolo to naozaj tak?

Automobilová história pozná nejedného skvelého konštruktéra a výrobcu automobilov. Aj dnes máme takýchto výnimočných ľudí a ich automobilky, ako napríklad Horacio Pagani, alebo Christian von Koenigsegg. Ale predsa sú konštruktéri a výrobcovia, ktorých pozná snáď každý fanúšik automobilov. Jedného takého človeka vám teraz predstavíme.

Enzo Ferrari

Áno, správne, reč bude o asi najznámejšom talianskom konštruktérovi, závodníkovi a maliteľovi automobilky Ferrari. Tento pán celým menom Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari začal písať svo životný príbeh 18. februára 1898, keď sa narodil manželom Ferrariovcom. Jeho rodičia pracovali v tesárskej firme, ale mladého Enza to stále ťahalo k automobilom. Tie boli v tých dobách ešte v plienkach, ešte sa len formovali automobilové značky. Ako viete, od začiatku automobilovej éry začali nadšenci závodiť a tak vznikal motoršport. Enzo vo svojich desiatich rokoch prvýkrát videl v Bologni vyhrať Felica Nazzara automobilový závod. To v ňom zanechalo tak hlboký zážitok, že už vtedy sa rozhodol, že bude automobilový pretekár. Nuž, sny sú sny, ale realita býva omnoho tvrdšia. A v prípade Enza to bola tvrdá realita prvej svetovej vojny. Tak ako ostatní, musel aj on narukovať a bojovať v talianskej armáde. Jeho otec a starší brat, sa žiaľ nakazili počas epidémie chrípky a zomreli. Aj Enzo bol nakazený, preto ho z armády poslali domov. To bol možno ten moment, ktorý mu paradoxne zachránil život a nepadol vo vojne.

Mladý Ferrari, tak ako jeho rodičia začal pracovať v tesárskej firme. No tá postupne skrachovala a mladý Enzo išiel za svojím snom automobilového pretekára. Myslíte si, že to mal jednoduché? No veru nemal. Skúšal to v automobilke FIAT, dokonca ako dobrovoľnícku prácu, ale nepochodil. Vyhodili ho, aby ho potom privítali s otvorenou náručou, ale tom neskôr. Tak si nakoniec našiel prácu v automobilke C.M.N. (Construzioni Meccaniche Nazionali). Pracoval ako testovací šofér a natoľko upútal vedenie firmy, že ho povýšilo na pretekára. Tak sa začala jeho kariéra ako závodníka a prvé preteky Parma-Poggio di Berceto pre neho priniesli úspech v podobe štvrtého miesta.

Kariéra závodného jazdca ukončená smrťou

Rok 1920 znamenal v živote Enza Ferrari veľký zlom, lebo vtedy sa mu otvorili dvere kariéry pretekára dokorán. Stal sa závodným jazdcom tímu Alfa Romeo. A darilo sa mu. Zbieral jeden úspech za druhým a jeho kariéra naberala na obrátkach. Potom prišiel nešťastný rok 1925 a aj keď bolo snom Enza pretekať, tento sen mal od malička až do dospelosti, postupne ukončil svoju kariéru jazdca a odišiel do športového dôchodku. A čo bolo tým bodom zlomu v jeho kariére? Bola to smrť Antonia Ascariho v aute Alfa Romeo P2. Taktiež sa mu narodil syn Alfredo a aj to bolo dôvodom jeho ukončenia závodného jazdenia.

Enzo Ferrari v novej pozícii tímového manažéra

Po skončení závodenia ostal Enzo Ferrari v Alfe Romeo ako tímový manažér a konštruktér závodných automobilov. Tejto pozícii ostal verný až do svojej smrti, aj keď už nie v Alfe Romeo, ale vo vlastnej automobilke. Ale nepredbiehajme, k tomu sa ešte dostaneme. Takže v Alfe sa jeho karíera zasa posunula dopredu, lebo autá vyvinuté pod jeho vedením boli veľmi úspešné na trati. Taktiež tím pretekárov pod jeho vedením dosahoval víťazstvá. Pripomeňme si legendárneho jazdca menom Tazio Nuvolari a jeho slávnu Alfu Romeo P3. Tak ako nič netrvá večne a všetko má raz svoj koniec, tak aj závodný tím pod vedením Enza Ferrari. Písal sa rok 1933 keď vedenie Alfy Romeo kvôli finančným problémom rozhodlo o ukončení financovania tohto tímu. Enzo bol bol z toho veľmi rozčarovaný a snažil sa nájsť sponzora na ďalšie fungovanie. Žiaľ, nenašiel a tak prešiel do závodného tímu Alfa Romeo s názvom Alfa Corse.

Automobilka Ferrari a Maranello

Enzo Ferrari už bol skúsený jazdec, konštruktér a manažér. Mal svoje vízie do budúcnosti o automobiloch. Bolo známe o ňom, že bol nekompromisný a preto sa dostával čoraz častejšie do konfliktu s vedením automobilky Alfa Romeo. Nakoniec od nich odišiel a založil svoju prvú vlastnú firmu s názvom Auto-Avio Construzioni. Výrobnou náplňou boli diely pre závodné autá. Enzo Ferrari dostal podmienku, že nesmie 4 roky vyrábať vlastné automobily. Lenže Enzo je Enzo a samozrejme túto podmienku porušil a vyrobil dva závodné špeciály pre Alberta Ascariho a Lotaria Rangoniho. Toto boli prvé dve autá, ktoré vyrobil Enzo Ferrari a tým sa pre neho začala éra výroby vlastných automobilov.

Tak ako každý úspešný podnikateľ, aj Enzo Ferrari mal neprajníkov, ktorí zašli až tak ďaleko, že mu zničili jeho továreň. Enza to neodradilo, ale odsťahoval sa do Maranella a tu zakladá v roku 1947 továreň na výrobu športových automobilov, ktoré nesú v názve jeho priezvisko Ferrari S.p.A. Maranello sa stáva jedným z najznámejších miest na svete práve vďaka značke Ferrari. Prvým modelom bolo športové auto s označením 125 S, s ktorým hneď v roku 1947 dosiahol prvé víťazstvá. Zameral sa hlavne na motor, kde zvolil dvanásťvalcový agregát s celkovým objemom 1 500 cm3. Úspech sa dostavil veľmi rýchlo a po zostavení závodného tímu prekonal dovtedy dominujúcu Alfu Romeo.

Športové úspechy a návrat k automobilke FIAT

V roku 1950 vzniká svetový športový šampionát pod označením Formula 1, skrátene F1. A práve Ferrari je jeden z prvých tímov v šampionáte. Udržal sa v ňom až dodnes, takže sa stal jediným tímom na svete, ktorý je vo formuli 1 od začiatku až dodnes. Aby finančne utiahol závodný tím, začal vyrábať a predávať športové autá na mieru pre relatívne malý okruh zákazníkov a tým si zabezpečil dostatok financií. Ako sa hovorí, že nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch, tak prišiel nešťastný rok 1957 a s ním obrovská tragédia na závodoch Mille Miglia. Bolo presne 12. mája keď posádka závodného auta pretekára Alfonsa de Portago a jeho spolujazdca Edmunda Nelsona v rýchlosti 250 km/h po roztrhnutí pneumatiky vletela do divákov. Výsledok je strašný, posádka mŕtva a deväť divákov, z toho päť detí na mieste mŕtvych. Bola to tragédia veľkých rozmerov a na Enza Ferrari a výrobcu pneumatík bola podaná žaloba. V roku 1961 boli oslobodení spod žaloby.

Doba sa menila a s ňou aj bezpečnostné a emisné predpisy. Toto automobilku Ferrari prinútilo premýšľať o svojom ďalšom zotrvaní v motoršporte. Do úvahy prichádzalo spojenie sa s inou väčšou automobilkou. Prvé rokovania prebiehali s Fordom, ale žiaľ, nedohodli sa. Tak prišiel na rad domáci FIAT a tu už boli rokovania úspešné. Tak prišlo k historickému spojeniu dvoch zaujímavých výrobcov. Enzo Ferrari dostal absolútnu moc v závodnom tíme. Tak sa dejiny opakovali, keď voľakedy Enza poslali preč z FIATu a teraz sa vrátil a predal im celú automobilku.

Aký bol Enzo Ferrari?

V prvom rade bol známy ako nekompromisný vládca, ktorý pevne držal opraty svojho tímu. Dokonca bol známy tým, že vytváral nevraživú atmosféru medzi závodníkmi, aby ich vyhecoval k vysokým výkonom niekedy ža za hranicou možností. Táto taktika mu v podstate vychádzala, len čoskoro sa prejavila jej temná stránka. Počas 50 a 60 rokov zahynulo 7 jazdcov tímu Ferrari, medzi nimi dvaja blízki priatelia Enza. Bola to krutá daň za prehnané ambície ich šéfa. Autá boli pre Enza na prvom mieste pri víťazstvách, jazdci boli možno až na druhom mieste.

Verejnosti málo známy osobný život Enza

Enzo Ferrari žil utiahnutým životom mimo kamier a fotoaparátov v blízkosti svojich tovární v Modene a v Maranelle. Pretekov sa zúčastňoval výlučne len v Taliansku a novinárom nedával prakticky žiadne rozhovory. Ako sme už spomínali mal s manželkou jedného syna, ktorý sa volal Alfred, ale žiaľ mal vrodenú chorobu, trpel muskulárnou dystrofiou a veľmi mladý zomrel. Mal len 24 rokov, keď v júni. roku 1956 navždy opustil svoju milujúcu rodinu. Bola to obrovská rana pre Ferrariho, keďže v Dinovi, ako ho volal, videl svojho nástupcu, mal to byť ďalší commendatore. Dokonca aj začal študovať priemyselné financie a inžinierstvo, ale choroba mu znemožnila ďalšie štúdium. Enzo bol natoľko zničený zo smrti svojho syna, že v roku 1968 predstavil prvé Ferrari DINO, ktoré bolo pomenované na počesť jeho syna Alfréda - Dina. Ferrari mal ešte jedného syna, ale tajne s milenkou. Volal sa Piero. Keďže v tých rokoch bol rozvod v Taliansku zakázaný, Piero nemohol mať v rodnom liste meno Ferrari. Až po smrti Enzovej manželky bol Piero oficiálne uznaný za syna. Dnes je Piero viceprezidentom automobilky Ferrari.

Za svojho života získal Enzo Ferrari množstvo ocenení a po smrti v roku 1994 bol uvedený do medzinárodnej motoristickej siene slávy a v roku 2000 bol uvedený do automobilovej siene slávy. Enzo Ferrari zomrel 14 augusta 1988 ako 90 ročný. Zanechal po sebe históriu plnú nádherných áut a úspechov tímu Ferrari. Ešte tesne pred smrťou bolo predstavené jedno z najlepších áut nielen svojej doby a to Ferrari F40. Bolo to posledné auto, na ktorom pracoval commendatore, zvlášť na jeho motore. Po smrti na jeho počesť v roku 2002 bolo svetu predstavené Ferrari nesúce meno zakladateľa Ferrari Enzo.


Prečítajte si tiež

x

Novinky emailom

Vložte Vašu e-mail adresu a dostávajte novinky.




x

Váš nákupný košík


UPOZORNENIE



Prebehla aktualizácia cien a skladovej dostupnosti tovarov z Vášho košíka.

Prosím, prekontrolujte si nákupný košík.


x

Strážiť dostupnosť



Zadajte e-mail a my vás upozorníme, keď bude tento produkt opäť dostupný.




Vyplňte e-mail
O D O S L A N É